Середа
24.09.2025
07:09
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Мій сайт
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [9]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 49

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

Формування хронологічної компетентності

Формування хронологічної компетентності учнів у 6 кл.

       У 6 класі в процесі вивчення курсу «Історія стародавнього світу» (Всесвітня історія. Історія України. (Інтегрований курс) проводиться робота  над формуванням та відпрацюванням хронологічних умінь. Варто наголосити, що цей курс з погляду хронології відіграє ключову роль, адже учні мають усвідомити поняття зворотного часу в історії, навчитися обчислювати часові відрізки з переходом через еру. Крім того, курс історії стародавнього світу охоплює надзвичайно тривалий період, що зумовлює труднощі в засвоєнні хронологічних меж та встановленні часових відношень між історичними фактами однієї, а особливо – різних держав.    

       Найважливішим елементом у методиці розвитку хронологічних вмінь на першому етапі  постають хронологічні задачі, серед яких можна виділити два підвиди: стандартні і нестандартні. У 6 класі на уроці історії доцільно використовувати саме стандартні хронологічні задачі, які об′єднуються в кілька типів.  Для обчислення цих задач вчитель демонструє на класній дошці схему «лінія часу».

Приклади стандартних хронологічних задач:

        1.Задачі на встановлення віддаленості події від сьогодення.

1) За легендою, рим був заснований у 753 р. до н.е. Скільки років тому  відбулася ця подія?

2) Відомо,що швидкий гончарний круг використовували в місті Урук  у Передній Азії близько 3400 р. до н.е. Скільки років тому люди почали використовувати цей винахід?

 3)У 395 р. римська імперія розділилася на Західну і Східну. Скільки років тому це відбулося?

         2.Задачі на встановлення віддаленості однієї події від іншої.

1) Філософ Арістотель жив у 384-322 рр. до н.е., математик і фізик Архімед – у 285-212 рр. до н.е. Хто з цих славетних людей жив раніше?

2)Цар Хаммурапі царював 42 роки. В якому році закінчилось його правління, якщо воно розпочалося в 1792 р. до н.е.?

3) Вавилон був узятий персами 29 жовтня 539 р. до н.е. Скільки років минуло від зруйнування Ніневії до взяття персами Вавилону?

         3.Задачі на встановлення віддаленості події від зазначеної дати (з переходом через еру).

1) Міста Пантікапей і Ольвія (грецькі міста-держави на території сучасної України) були засновані в VІ ст. до н.е.; місто Київ було засноване в V ст. н.е. Скільки століть відділяють ці події?

2) Скільки минуло років від заснування Риму до остаточного падіння Західної Римської імперії?

3) Якого року греки святкуватимуть 2500-річчя перемоги у Саламінській битві?

        Неабиякий пізнавальний потенціал завдань, що об′єднують у собі різні типи стандартних задач з хронології. Ось приклад такої задачі.

  1. У 1922 р. англійський археолог Г. Картер знайшов гробницю Тутанхамона. Скільки років недоторканою пролежала в саркофазі мумія фараона, якщо 18-літній Тутанхамон помер 1342 р. до н.е.?В якому році народився Тутанхамон?

      Щоб зацікавити учнів проблемами хронології,сповнити їх відчуттями дослідників, учитель може пропонувати тренувальні пошукові задачі на кілька дій з переходом з одного літочислення на сучасне.

  1. Греки лічили роки від перших Олімпійських ігор. В якому році, за грецьким літочисленням, відбулася Марафонська битва?
  2. Від якого року греки вели своє літочислення?Як міг відповісти римлянин на запитання: «В якому році здійснив Солон реформи в Афінах?».

Учитель об’єднує учнів у 6 груп, кожна з яких одержує хронологічну задачу, розв’язати яку допоможе “лінія часу”.

1. Філософ Арістотель жив у 384-322 рр. до н.е., математик і фізик Архімед – у 285-212 рр. до н.е. Хто з цих славетних людей жив раніше?

2. Згідно з легендою, Рим був заснований у 753 р. до н.е. Скільки років тому відбулася ця подія?  2013-753= 1260 років тому.

3. Міста Пантікапей і Ольвія (грецькі міста-держави на території сучасної України) були засновані в VI ст. до н.е.; місто Київ було засноване в V ст. н.е. Скільки століть відділяють ці події? VI ст. до н.е.+V ст. н.е.= ХI ст.

4. Філософ Сократ жив у 470-399 рр. до н.е. Чи міг він бути очевидцем Саламінської битви, що відбулася у 480 р. до н.е.? Звісно не міг.

5. Піраміди Хеопса в Єгипті були збудовані близько 2600 р. до н.е. У якому тисячолітті це відбулося? Це відбулося у III тисячолітті до н.е.

6. У 395 р. Римська імперія розділилася на Західну і Східну. Скільки років тому це відбулося? 2013-395=1618 років тому.

На розв’язання задач виділяється чотири хвилини. За цей час група повинна не тільки знайти відповідь, але й визначити, хто із членів групи представить результати їхньої роботи. Або наприклад:

1. Розташуйте в хронологічній послідовності появу видів людини на Землі, зазначивши відповідний номер у клітинці

□ Кроманйонець

□ Дріопітек

□ «Людина вміла»

□ Неандерталець

 

2. Установіть відповідність між хронологічними межами і назвами стародавньої історії

□ 100 – 30 тис. рр. до н.е.          а) Неоліт

□ 10 – 7 тис. рр. до н.е.              б) Середній палеоліт

□ 4 – 3 тис. рр. до н.е.                в) Енеоліт

        

Можна використовувати тестові завдання, які передбачають встановлення хронологічних послідовностей. Наприклад:

1. Встановіть хронологічну послідовність етапів еволюції людини:

а) пітекантроп; б) австралопітек; в) кроманйонець; г) неандерталець.

Відповідь: б), а), г), в).

Отже, в у 6 класі продовжуємо працювати над удосконаленням хронологічних уявлень та вмінь учнів. При цьому неабиякого значення слід надавати систематичному й цілеспрямованому виконанню задач та завдань з хронології. Відносно етапів засвоєння навчального матеріалу ці завдання слід розподіляти так: простіші завдання пропонуємо дітям на етапі актуалізації, ознайомлення з матеріалом з поступовим ускладненням завдань – на завершальних етапах опрацювання теми. 

Категорія: Мої статті | Додав: Domanska (19.11.2014)
Переглядів: 7565 | Рейтинг: 2.8/4
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites