Понеділок
20.05.2024
16:57
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Мій сайт
Головна Реєстрація Вхід
Опис досвіду роботи »
Меню сайту

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 49

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках суспільствознавчих дисциплін

Перехід до інформаційного суспільства в Україні є об'єктивною необхідністю. У Національній доктрині розвитку освіти зазна­чено: «Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують по­дальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступ­ність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві».

Інтегра­ція України до єдиного світового простору викликає необхідність впроваджувати високотехнологічні інформаційні засоби навчання в освіту, займатися пошуками шляхів адаптації школи до сучасної дійсності. Сучaсне життя пoтребує aктивнoї твoрчoї oсoбистoсті. Демoкрaтичні прoцеси пoширюються пo всьoму світoві, тoму мoлoдій генерaції сьoгoдні, як нікoли, пoтрібні вміння вирішувaти склaдні прoблеми, лoгічнo aнaлізувaти пoдії, щo відбувaються, пoрівнювaти aльтернaтивні тoчки зoру, відстoювaти влaсну пoзицію, приймaти звaжені рішення.

Aле сучaсний випускник зaгaльнooсвітньoї шкoли не зaвжди відпoвідaє вимoгaм життя, зoкремa в тaких сферaх як уміння oргaнізoвувaти свoю oсвіту, рoзвивaти кoмпетентнoсті, діяти сaмoстійнo в різнoмaнітних критичних ситуaціях. Сaме тoму в кoнцепції 11-річнoї середньoї зaгaльнoї шкoли зaзнaчaється, щo нoві умoви життя пoтребують нoвoгo мислення, нoвoї культури, діяльнoсті, a звідси – якіснo іншoгo рівня oсвіченoсті, здaтнoсті дo пoстійнoгo oнoвлення знaнь. Тому впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору стало  одним  з пріоритетних напрямів сучасної державної політики.

Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТ) – це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання.

Інформаційно-комунікаційні технології стають необхідним компонентом уроку історії в сучасній школі.

Застосування інформаційних технологій у навчанні базується на даних фізіології людини: у пам'яті людини залишається 1/4 частина почутого матеріалу, 1/3 частину побаченого, 1/2 частину побаченого і почутого, 3/4 частини матеріалу, якщо учень активно бере участь у процесі.

Традиційна класно-урочна система зорієнтована на трансля­цію знання від учителя до учня. Використання ІКТ у навчально-виховному процесі дозволяє перейти від навчання, в основі якого — інформація, почута з вуст викладача або прочитана в підручнику, до навчання через сприйняття інформації з електронних ресурсів, Інтернету, навколишнього середовища тощо.

Планувати урок історії, правознавства необхідно так, щоб учень мав можливість самостійного пошуку у набутті нових знань, у розв'язанні питань проб­лемного характеру. Інноваційні методи створюють умови для моделювання навчальних ситуацій, які формують у школярів уміння та навички класифікувати й узагальнювати матеріал, застосовувати зіставлення та аналогії, робити висновки, давати об'єктивні оцінки історичним подіям у конкретних життєвих ситуаціях. На відміну від звичайних уроків, метою яких є оволодіння знаннями, вміння­ми та навичками, нестандартний урок з використанням ІКТ найбільш повно враховує вікові особли­вості, інтереси, здібності кожного учня. У ньому поєдналися елементи традиційних уроків - сприймання нового матеріалу, засвоєння, осмислення, узагальнення - але у незвичайних формах. Саме такі уроки містять в собі елементи майбутніх технологій, які при гру­пуванні їх у певну систему, що ґрунтується на глибокому знанні потреб, інте­ресів та здібностей учнів, можуть стати дійсно інноваційними.

Використовуючи ІКТ на уроці, я організовую дослідницьку діяльність учнів, орієн­тую їх в індивідуальному пошуку інформації, навчаю оцінювати надійність різних інформаційних джерел, створювати власні елек­тронні продукти (схематичні малюнки, діаграми, таблиці, мультимедійні презентації). Адже замість насичення пам'яті дитини значним обсягом знань набагато важливіше навчити її знаходити, користуватися та застосо­вувати їх на практиці. Завдяки використанню ІКТ діти працюють в індивідуальному темпі, що створює ситуацію успіху для кожного учня, процес здобуття знань мотивує до навчання.

 ІКТ дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань. Їх використання  здатне істотно поглибити зміст матеріалу, а застосування нетрадиційних методик навчання може зробити помітний вплив на формування практичних умінь і навичок учнів в освоєнні історичного і суспільствознавчою матеріалу.

ІКТ допомагає ефективно впроваджувати в практику технології інтерактивного, проблемного, кооперативного, особистісно орієнтованого, проектного, розвивального навчання, зокрема, за допомогою ІКТ можна швидше і ефективніше організувати на уроці такі методи та прийоми як  «коло ідей», «займи позицію», «діаграма Венна», «кластер», «метод ПРЕС», робота в «малих групах», «мішень», «дерево рішень», «спільний проект», «карусель», «мозаїка», «рольова гра», «аукціон», «судове засідання», «уявне інтерв’ю» та ін. 

За допомогою ІКТ намагаюсь організувати діяльність учнів на уроках так, щоб вони брали активну участь у навчальному процесі, виробляли вміння самостійно здобувати знання та застосовувати їх на практиці. 

Головним завданням використання комп'ютерних технологій є розширення інтелектуальних можливостей учня. Електронні навчальні посібники, створені на базі мультимедіа, відео фрагменти та відеофільми надають сильний вплив на пам'ять і уяву, полегшують процес запам'ятовування, дозволяють зробити урок більше цікавим і динамічним, «занурити» учня в обстановку якої-небудь історичної епохи, створити ілюзію співприсутності, співпереживання, сприяють становленню об'ємних і яскравих уявлень про минуле.

Провідною метою застосування ІКТ на уроках суспільствознавчих дисциплін є досягнення більш глибокого осмислення навчального матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу історії на особистість учня, його «занурення» в досліджувану епоху. Це відбувається за рахунок карт, схем, діаграм, навчальних картин, відео- та аудіокоментарів, представлених в електронному варіанті.

ІКТ використовую на різних етапах уроку та в позаурочний час з метою: пояснення нового матеріалу; контролю знань учнів; організації самостійної роботи учнів на уро­ці та вдома;  організації пізнавального дозвілля учнів; розвитку творчої активності учнів, їх навичок роботи з програмним забезпеченням та публічного представлення результатів своєї діяльності.

Простежила, що внаслідок використання ІКТ на уроці історії:

  • збільшується можливість використання наочних матеріалів на уроці;
  • підвищується ефективність праці на уроці і учня, і вчителя;
  • встановлюються міжпредметні зв'язки з основами інформатики та обчислювальної техніки;
  • стає можливою організація проектної діяльності учнів під керівництвом вчителя, спрямована на створення електронних навчальних продуктів;
  • змінюються на краще стосунки вчителя з учнями, особливо з тими, хто цікавиться комп'ютерами: вони починають бачити в учителеві «споріднену душу»;
  • змінюється ставлення до комп'ютера: учні починають сприймати його як інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності, а не як цікаву іграшку.

В процесі навчання використовую такі інформаційно-комунікативні технологій:

  1. оформлення дидактичних, роздаткових матеріалів, електронних тестів.

Наприклад, Позначте фотографію, яка належить до періоду загострення кризи радянської системи:

  1. створення та проведення власних уроків-презентацій;

 

1ClAb_c02Zs.jpg

  1. використання учнівської презентації на різних етапах уроку та в позаурочний час;

DSCN0402.JPG

  1. використання електронних навчальних посібників, атласів, карт;

 

-8LMm3CKh4w.jpg

  1. перегляд фрагментів відеофільмів на історичну тематику;

 

  1. використання Інтернет-ресурсів для пошукової роботи учнів на уроках.

 

V0Dc6Kii9xA.jpg

 

Проведення уроків-презентацій. Презентації – це матеріали до уроку, підготовлені за допомогою Microsoft PowerPoint або інших програм. Їх зручно використовувати на різних етапах уроку: як наочний матеріал під час вивчення нової теми, а також для закріплення вивченого матеріалу. На зміну наочності приходять анімації, рухомі схеми, ілюстрації, що з’являються й зникають. Уроки-презентації дозволяють не тільки ефективно й корисно використовувати час на уроках, а й сприяють розвитку інтересу учнів до навчального предмету, що, на мою думку, для сучасного школяра є вкрай важливо.

Підготовані і методично продумані слайдові презентації – це найкращий вид унаочнення (карти, таблиці, схеми, витяги із законів, фото, документи, завдання, шаблони виконання завдань), який не потребує матеріальних затрат (звичайно потрібен проектор) та може швидко змінюватися за бажанням вчителя.

Особливо цікавими є презентації-загадки, коли отримуючи певну інформацію на початкових слайдах, учні відгадують відповідь на запитання. Така форма дозволяє проводити різні види роботи – фронтальну, групову, індивідуальну.

Наприклад, на етапі уроку мотивації навчальної діяльності в 6 класі під час вивчення теми «Фінікія. Ізраїльсько-Іудейське царство» пропоную учням дидактичну гру «Відгадай загадку». Це актуалізує роботу учнів впродовж уроку, а на етапі закріплення знань учні можуть вже дати відповіді на всі запитання.

На етапі уроку мотивації навчальної діяльності застосовую і такі педагогічні прийоми, як «Дивуй!», «Фантастична добавка», «Картинна  галерея» «Таблиця передбачень», «Асоціювання» та інші, застосовуючи програму "Pоwer Рoint", в якій можна за допомогою пояснень та ілюстрацій збільшити ефект мотивації навчання.

Етап уроку «перевірка домашньої роботи» стає більш лаконічним та цікавішим за допомогою вправ, вміщених в презентації («Вірю - не вірю», «Впізнай мене», «Знайди помилку», «Історична лотерея», «Розгадай кросворд» та інші).

Вивчення нової теми  організовую за допомогою таких прийомів: переглядаючи відеосюжет, пропоную учням скласти запитання чи виконати вправи «Чиста дошка»,  «Доповни опорну схему»; переглядаючи ілюстрації, пропоную дати відповідь на запитання до них.

При закріпленні та узагальненні матеріалу з використанням інноваційних методів і прийомів у поєднанні з комп’ютерними  засобами пропоную учням виконати  вправи «Доміно» (на слайдах зображені частинки доміно, які учні з’єднують); при застосуванні вправи «Діаграма Венна», вона з’являється на слайді, під час виконання вправи «Займи позицію»  розміщую запитання на слайдах, які з’являються поступово; при виконанні вправи «Історичний диктант», «Чи знаєте ви?», «Тестування» на моніторі з’являються завдання, а наступним слайдом є ключ до вправи. Таким чином діти швидко проводять взаємоперевірку чи самоперевірку.  

На етапі засвоєння нового матеріалу в 6 класі під час вивчення теми «Господарство первісної людини» ІКТ допомагають унаочнити матеріал, що сприяє самостійній роботі учнів на уроці.

Дуже психологічними є безтекстові презентації, що супроводжуються музикою та несуть емоційне навантаження – наприклад  «Голодомор в Україні», «Друга світова війна», «Герої Крут», «Насильство в сім’ї” та ін..

Використовуючи мультимедійні засоби  під час виховних заходів створюється неповторна атмосфера зацікавленості, реалістичності та відбувається стимулювання до відповідального ставлення   учасників до заходу.

Щодо учнівських презентацій, то незамінними вони є у позаурочній діяльності – для різного роду проектів, виховних заходів.

При плануванні, розробці та створенні учнівської PowerPoint презентації особлива увага приділяється формуванню вмінь та навичок відбору переконливих фактів для демонстрування думок, ідей, сприяють розвитку навичок стисло, чітко, зручно для ефективної інтерпретації подавати результати досліджень за допомогою вдало підібраних діаграм і графіків. Особлива увага приділяється розвитку навичок виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку, структурувати доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості (зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання на інші веб-сайти або файли) для ілюстрування ідей, гіпотез, висновків.

Робота над презентацією, її публічне представлення, захист позитивно впливає на розвиток у дітей навичок спілкування з допомогою інформаційно-комп’ютерних технологій, дає додаткову мотивацію до вивчення історії, сприяє підвищенню рівня сприйняття інформації, виробленню в учнів власної точки зору, вміння її аргументувати і відстоювати, а отже сприяє і підвищенню успішності учня. І не тільки з історії, а й з інших дисциплін та поза навчальним закладом.

Наприклад, урок узагальнення знань в 11 класі за темою «Україна в період загострення кризи радянської системи» проводила у формі презентацій результатів дослідження малих груп: «політологів», які аналізували суспільно-політичне життя УРСР в другій половині 1960-х - першій половині 1980-х рр.; «економістів», що проводили аналіз економічного стану; «соціологів», що досліджували соціальний розвиток та  «культурологів», які характеризували розвиток культури. Кожна група вдома готувала презентацію за темою та репрезентувала результати роботи на уроці.

 

Цікавою для учнів була вправа «Хто є хто?», проведена на початку уроку з метою актуалізації знань учнів за допомогою ІКТ.

 

За допомогою методу «Мозаїка» малі групи переформувались так, щоб у всіх новостворених групах були експерти з кожного аспекту проблеми. Далі кожна переформована група аналізувала здобутки періоду, які б свідчили про стабільність розвитку УРСР та прорахунки, які б свідчили про застійні, кризові явища розвитку УРСР в 1964-1985 рр. В результаті учні створювали узагальнюючу таблицю щодо здобутків та прорахунків періоду другої половини 1960-х рр. – першої половини 1980-х рр.

Використання електронних навчальних посібників, атласів, карт.  

Карти стінні/настільні

При обмеженні матеріальних носіїв інформації, зокрема певних історичних карт, їх можна показати в електронному вигляді під час презентації.

Перегляд відеофільмів на історичну тематику. Пояснення та закріплення навчального матеріалу буде ефективнішим, якщо його супроводжуватиме відеоряд, виготовлений вчителем або готовий відеоролик на історичну тематику. Умова – відео має бути лаконічним, логічно використовуватися на уроці, обов’язково аналізуватися та обговорюватися, щоб урок не перетворився на кінозал. Вивчивши ту чи іншу тему, учні вдало порівнюють достовірність історичних фактів та художнього фільму. На мою думку, саме фільми допомагають школярам зобразити в уяві різних історичних персонажів та події. Вивчаючи походи Олександра Македонського, учні мали можливість переглянути історичний фільм «Олександр» режисера Олівера Стоуна. Наприклад, у 6 класі при вивченні поеми Гомера «Ілліада» можна показати епізод з фільму «Троя», де греки залишили величезного коня на березі моря.

Використання аудіоматеріалів на уроках. Наприклад, одинадцятикласники були під помітним враженням, коли вивчали тему «Друга світова війна» і на першому уроці почули голос Юрія Левітана, який оголосив сповіщення по радіо про напад Німеччини на Радянський Союз. Вивчаючи теми з розвитку культури, а саме розвиток музичного мистецтва, учні мають змогу почути уривки музичних творів, що робить урок більш цікавим і урізноманітнює його.

Інтернет ресурси. Використання інтернет-ресурсів дає можливість доступу до професійної інформації. Інтернет надає доступ до великої кількості ресурсів з власне історичною інформацією. Урядові установи, громадські організації мають свої сайти, які є офіційним джерелом інформації і використовуються на уроках правознавства.

Наприклад, вивчаючи тему «Основні права, свободи та обов’язки громадян України» з правознавства у 9 класі учні отримують завдання, використовуючи мережу Інтернет, назвати міжнародно-правові акти із захисту прав людини. На уроці історії України за темою «Література, мистецтво, ЗМІ і спорт в сучасну добу (1994-2014 рр.)» групи учнів отримали завдання  знайти тлумачення терміна за допомогою ПК та Інтернет-мережі (інсталяція, флеш-моб, боді-арт, кітч). Далі кожна група отримала по дві ілюстрації на позначення термінів, що розглядались в попередньому завданні та мала визначити, якому терміну відповідають дані ілюстрації. Вивчаючи тему «Полікультурність» з курсу «Людина і світ» в 11 класі під час роботи в малих групах учні використовують мережу Інтернет з метою пояснення термінів  «ірредентизм», «плавильний котел», «аккультурація»,  «мультикультуралізм».

ВИСНОВКИ

  Підбиваючи підсумки, варто зазначити, що, розвиток суспільства сьогодні диктує необхідність використовувати нові інформаційні технології у всіх сферах життя. Сучасна школа не повинна відставати від вимог часу, сучасний вчитель повинен використовувати комп'ютер у своїй діяльності, повинен уміти підготувати і провести урок з використанням ІКТ.

Урок з використанням ІКТ – це урок наочний, цікавий, інформативний, інтерактивний, економить час учителя й учня, дозволяє вчителю працювати з учнями диференційовано та індивідуально, дає можливість оперативно проконтролювати та оцінити результати навчання.

Поєднання традиційних педагогічних технологій та інформаційно-комунікативних технологій на уроках суспільствознавчих дисциплін сприяє розвитку наочно-образного, наочно-дієвого, творчого видів мислення школяра; формує вміння приймати оптимальне рішення або пропонувати варіанти рішень у складній ситуації; розвиває навички самоосвіти і самоконтролю; закладає основи інформаційної культури і розвиває вміння здійснювати обробку інформації; дозволяє істотно змінити способи керування навчальною діяльністю, залучити учнів до активної роботи в класі та вдома.

Досліджуючи відгуки багатьох педагогів, які висловлюють свої думки на освітніх форумах та у блогах, і на основі власних спостережень, можу зазначити, що використання ІКТ на уроках допомагає:

  • раціоналізувати форми подачі інформації (економія часу на уроці);
  • підвищити ступінь наочності; 
  • отримати швидкий зворотний зв'язок;
  • відповідати науковим і культурним інтересам і запитам учнів;
  • створити емоційне ставлення до навчальної інформації;
  • активізувати пізнавальну діяльність учнів;
  • реалізувати принципи індивідуалізації та диференціації навчального процесу;
  • підвищити ефективність засвоєння навчального матеріалу учнями;
  • проводити уроки на сучасному рівні, високотехнологічно;
  • готувати конкурентоспроможну особистість.

Щодо особистих результатів використання ІКТ на уроках суспільствознавчих дисциплін, то ними стали:

  1. Підвищення інтересу учнів до предмета;
  2. Розвиток в учнів навичок роботи з комп′ютером,  Інтернет-мережею;
  3. Розвиток в учнів творчих і пошуково-дослідницьких навичок;
  4. Підвищення результативності вивчення шкільних курсів суспільствознавчих дисциплін.
  5. Адаптація учнів до умов сучасного життя.

Даний педагогічний досвід можна використовувати на уроках суспільствознавчих дисциплін в гімназіях, ліцеях, загальноосвітніх закладах з метою активізації творчого потенціалу учнів, розвитку пізнавального інтересу, формування основних груп компетентностей.

Представлений педагогічний досвід потребує подальшої доробки. Але його застосування на уроках суспільствознавчих дисциплін демонструє безумовну перспективність та високу навчальну і розвиваючу ефективність.

Уроки, проведені з використанням ІКТ можуть успішно застосовуватись під час вивчення будь-якої теми у будь-якому учнівському колективі. На таких уроках вдається поєднувати методи активного,  інтерактивного, особистісно орієнтованого, кооперативного, проектного, проблемного навчання.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Баханов К.О. Професійний довідник вчителя історії. – Х.: Вид. група «Основа», 2012. – 239 с.
  2. Баханов К.О. Сучасна шкільна історична освіта: інноваційні аспекти. Донецьк. ТОВ Юго – Восток, Лтд. 2005.
  3. Ворожейкіна О. М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х. : Вид. група «Основа», 2012. – 3-тє вид. – 255 с.
  4. Мокрогуз О. П. Інноваційні технології на уроках історії. – Х. .. Вид. гр. «Основа»: «Тріада+», 2007.
  5.  Охредько О. Комп`ютери на уроках історії // Історія в школах України. – 2001. – №4. – С.23-26.
  6. Пометун О. І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. – метод. посібн./ за ред. О. І. Пометун. – К.: Вид-во А. С. К., 2004
  7. Пометун О. І., Фрейман Г. О. Методика навчання історії в школі. - К.: Генеза, 2006. — 328 с.
  8. Сучасний учитель та сучасний урок (методичні рекомендації щодо вивчення історії України та всесвітньої історії в школі) : укладач Ф. Л. Левітас – 2 - е видання. – К. : КМІУВ ім. Б. Грінченка, 2002. – 16 с.

 

 

 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Архів записів

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites