Виховання національної свідомості та громадянських якостей в учнів на уроках суспільствознавчих дисциплін
Для успішного будівництва демократичної, правової й цивілізованої Української держави необхідно, щоб підростаючі покоління мали високу національну свідомість і громадянські якості. Особлива відповідальність покладається на школу та педагогічні кадри, покликання яких – виховувати національно свідомих, палких патріотів, гідних громадян незалежної України, які працею рук і зусиллями мозку будуть сприяти підвищенню добробуту розвитку науки і культури українського народу.
Треба прагнути до того, щоб виховання утверджувало в кожного учня національні та загальнолюдські якості, і насамперед людську гордість й національну гідність, почуття патріотизму, чуття єдиної родини, інстинкт господаря-працелюбця, дух добродушності, злагоди та гостинності, тяжіння до національних цінностей.
Виховання національної свідомості та громадянських якостей здійснюється на уроках історії.
Програма з історії України для загальноосвітніх навчальних закладів передбачає виховання в учнів особистісних рис громадянина України, загальнолюдських духовних ціннісних орієнтацій, сприйняття ідей гуманізму та демократизму, патріотизму, взаєморозуміння між народами на основі особистісного усвідомлення досвіду історії. Програма сприяє вихованню громадянської свідомості, гідності та честі в гармонійному поєднанні національних і загальнолюдських цінностей, утвердженню ідеалів гуманізму, демократії, добра і справедливості.
Курс історії України покликаний донести до свідомості учнів розуміння того, що український народ сформувався історично, має свою самобутню культуру, свою державність, пройшов складний трагічний і героїчний шлях боротьби за рідну землю. У процесі отримання знань про свою Батьківщину, її минуле, про визначних людей, народні традиції та ідеали формуються історична пам'ять, патріотизм і громадянська позиція підростаючого покоління.
Засвоюючи зміст освіти, учні поступово переконуються в тому, що протягом століть чужоземні загарбники, представники сусідніх агресивних держав прагнули загальмувати розвиток і знищити національну свідомість нашого народу не лише "вогнем і мечем", але й штучним перетасуванням різних етносів на нашій території, фізичним знищенням національно свідомої української інтелігенції, закладів освіти і культури, релігії, традицій, пам'яті поколінь.
Головною метою шкільної освіти в Україні є виховання громадянина України, соціально зрілої, працелюбної, творчої особистості. Виходячи з цього, головними цілями навчання історії є:
- формування історичних знань;
- розвиток історичного мислення учнів;
- виховання в учнів особистісних рис громадянина України;
На мою думку, головними завданнями, які стоять перед учителем історії є:
- Виховувати активну самостійну особистість, свідомого громадянина України.
- Формувати національну свідомість учнів.
- Постійно систематизувати набуті знання, виявляти їхні зв'язки з національною ідеєю.
- Формувати почуття господаря рідної землі, творця власного життя, активного учасника доленосних подій історії українськогого народу.
- Стимулювати учнів постійно займатися самостійною науково-дослідницькою діяльністю з проблем історії, культури, духовності рідного народу.
Враховуючи все вищесказане, на уроках історії України я прагну з допомогою історичного матеріалу розвивати почуття національної гідності та гордості. З допомогою сили слова, цікавих історичних фактів, української літератури та мистецтва намагаюсь пов'язати свідомість кожного учня зі своїм народом, його історією, сформувати цілісну систему знань про свій народ, особливості його побуту і трудової діяльності, знань про свій родовід, про рідний край і все, пов'язане з ним.
Провідним засобом виховної роботи, який я використовую, є творча діяльність учнів, що полягає в:
- інформаційній діяльності (огляди подій суспільно-політичного життя за матеріалами газет, радіо і телебачення);
- пошуково-дослідній роботі (збирання та дослідження цікавої інформації з історії України, участь у екскурсіях);
- краєзнавчій роботі (підготовка доповідей, рефератів, виступів про важливі події з історії рідного краю та міста; зустрічі із старожилами своєї місцевості, створення проектів та презентацій з історії міста);
Під час вивчення курсу історії України у 5 класі є теми, що сприяють формуванню національної свідомості: «Українські вчені-історики», «Найвизначніші події Київської Русі», «Українське козацтво в битвах та походах», «Перші університети в Україні», «Україна незалежна» та багато інших. Уже починаючи з 5-тих класів, прагну розвивати бажання знати про історію своєї Батьківщини, виховую почуття гордості за свою державу, співпереживання за минуле, співпричетність до творення її сьогодення та майбутнього. Наприклад, на уроці оцінювання знань за розділом ІІ «Про що і про кого розповідає історія» у 5 класі, ставлю запитання: «Чи можна дізнатися за допомогою зображення на українських гривнях про історичне минуле?» Учні, розповідаючи про видатних українців, зображених на грошових знаках, розуміють власну причетність до історії, частинкою якої є вони самі – громадяни України.
Працюючи з восьмикласниками, звертаю їхню увагу на значення Української козацької держави – Гетьманщини, підводжу учнів до висновку, що саме вона була взірцем середньовічної демократії і справедливості (Тема 3. Початок Національно-Визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст. Відродження української держави. Тема уроків: «Утворення української держави – Гетьманщини» та «Українська держава – Гетьманщина в системі міжнародних відносин»).
Під час вивчення теми: «Українські землі наприкінці ХVІІ – на початку ХVІІІ ст.» (тема уроку «Україна в подіях Північної війни. Повстання гетьмана І. Мазепи») проводжу дослідження; учні отримують випереджальне завдання знайти факти, що спростовують або підтверджують думку: «Іван Мазепа – зрадник чи патріот?».
У 5-тих, 8-му класах на уроках з історії України проводжу диспути та дискусії за такими темами:
- «Що означає для мене бути громадянином України?»,
- «Які риси і якості характеру притаманні українцеві?»,
- «Що означає бути патріотом України?»,
- «У чому виявляється національна гордість українців?»,
- «Як вплинуло багатовікове перебування українського народу у складі сусідніх держав на формування української нації?»,
- «Яку мову ви вважаєте рідною?»,
- «Які цікаві етнокультурні заходи відбуваються у нашому місті та області?».
В 11-му класі на уроках з курсу «Людина і світ» та історії України проводжу диспути та дискусії за такою тематикою:
- «Яким моральним ідеалам сьогодні ви віддаєте перевагу?»,
- «Яким є моє місце в соціумі»,
- «У чому виявляється гармонія національних відносин?»,
- «Чому я буду брати участь у виборах?»,
- «Чи існує сьогодні в Україні політична нація?»,
- «Які негативні наслідки може нести в собі націоналізм?»,
- «Якими повинні бути правила мирного співжиття всіх етносів, що живуть у межах України?»,
- «Як люди з іншою етнічною чи релігійною ідентичністю впливають на культурне життя нашої країни?»,
- «Запропонуйте способи, які в умовах глобалізації, дадуть змогу не втратити українську національну самобутність»,
- «Запропонуйте власне бачення шляхів вирішення проблеми міграції»,
- «Чи потрібно Україні вступати у військові альянси, чи важлива для України європейська інтеграція?»,
- «У чому полягає внесок українців у світову культурну скарбницю?».
Така тематика виховної роботи втілює провідну ідеєю виховання національної свідомості та громадянських якостей в учнів та відповідає інтересам українського суспільства.
|